Wij willen cookies op uw computer plaatsen om onze website te verbeteren.

Uw browser ondersteunt geen cookies. U kunt deze inschakelen via de instellingen.

Verslag reis 158 Hongarije-Kroatië-Slovenië,van 26 mei t/m 27 juni 2017

We brachten samen per auto een bezoek aan een mooi kasteel in het nabijgelegen Keszthély. Daar ervoeren we een nadeel van een grote groep. Je kunt niet met 5 auto’s achter elkaar door een stad rijden zonder elkaar kwijt te raken. Gelukkig kwamen we na een telefoontje bij elkaar om samen het kasteel te bewonderen.

Verslag van reis 158 Hongarije-Kroatië-Slovenië,van 26 mei t/m 27 juni 2017

We mogen terugzien op een mooie reis met heel verschillende bestemmingen. Ook ons gezelschap was aan enige wisselingen onderhevig. Van de 16 equipes die zich hadden opgegeven gingen er 2 niet mee, anderen voegden zich na het begin in, 1 kwam pas op de laatste camping ons gezelschap versterken. Een paar ‘nieuwe’ grootouders vertrok op de laatste camping eerder om zo snel mogelijk het nieuwe nageslacht te bewonderen.

De reis begon officieel op 26 mei aan het Balatonmeer in Hongarije. 5 equipes hadden voorafgaand aan deze datum een aantal dagen op een camping bij Boedapest doorgebracht om deze mooie stad te bewonderen. 26 mei waren 11 equipes aanwezig op “Wellness Park Camping” in Gyenesdiás. Onze toerbegeleider Wim Beekman opende het kamp met schriftlezing en gebed. We waren ons er van bewust dat we ook in deze vakantie in alles afhankelijk waren van onze hemelse Vader.
De camping lag dicht bij het Balatonmeer. We konden op de fiets via een speciale verbinding naar het fietspad rijden dat rond het Balatonmeer liep. We brachten samen per auto een bezoek aan een mooi kasteel in het nabijgelegen Keszthély. Daar ervoeren we een nadeel van een grote groep. Je kunt niet met 5 auto’s achter elkaar  door een stad rijden zonder elkaar kwijt te raken. En zo stonden sommigen bij de ene ingang van de kasteeltuin en de anderen bij een andere ingang. Gelukkig kwamen we na een telefoontje bij elkaar om samen het kasteel te bewonderen. Het volgende bezoek aan een groot thermaal bad in Héviz verliep beter omdat daarvan het adres bekend was. We hebben er in het 29 graden warme bronwater gezwommen en er buiten gezonnebaad. ’s Avonds brachten sommigen een bezoek aan een orgelconcert in Keszthély. Op de terugweg werd een van ons aangereden door een Hongaarse auto met als gevolg dat de auto niet meer kon rijden. Er was gelukkig niemand gewond. Na enkele dagen werd een vervangende auto afgeleverd. Een andere dag maakten we een boottocht op het Balatonmeer. En we hebben het mooie heuvelachtige gebied ten noorden van het meer doorkruist met onderweg een bezoek aan een kasteel en de plaats Tihany dat zeer mooi op een schiereiland in het meer lag.

Onze volgende bestemming was aan de kust van Kroatië nabij het Nationale Park ‘Paklenica’. De camping die door Kees, onze reisvoorbereider, was uitgekozen liet weten ons niet te kunnen ontvangen! Gelukkig konden we terecht op de naastgelegen camping “Paklenica”. Evenals op de vorige camping hadden we een heel ‘straatje’ tot onze beschikking. De camping lag aan de Adriatische zee en we konden daar elke dag in zwemmen. We maakten samen een boottocht van een dag naar de eilanden van het Nationale Park Kornati. Uiteraard kon een bezoek aan het Nationale Park Paklenica in het Velebitgebergte niet ontbreken op ons programma. We konden er desgewenst op de fiets naar toe. De wandeling naar een berghut was niet voor iedereen te volbrengen. Wel konden we allemaal genieten van de kloof tussen steile rotswanden aan het begin van de wandeling. Velen brachten ook een bezoek aan Zadar, een mooie oude plaats met herinneringen aan de Romeinse tijd. En een tocht door het ruige grijze Velebitgebergte en langs de Kroatische kust was ook favoriet. Er viel hier veel te genieten.
Onze laatste bestemming was camping “Menina” in het noorden van Slovenië. Door een slordigheid van de campingbaas stonden we hier niet allemaal op het voor ons gereserveerde veld. Drie equipes stonden elders op de camping. We stonden hier te midden van een mooie natuur. We maakten een rondrit met een bezoek aan Celje, een Karthuizer klooster en een bijzonder plaatsje Slovenske Konjice. Ook hier bleven we niet bij elkaar en maakte niet iedereen de hele tocht. Het hoogtepunt, ook letterlijk, was het rijden van de ‘panoramaweg’ met heel mooie uitzichten op het omliggende (berg)gebied met diverse dalen. We waren ook een dag bezig met het bezoeken van een mooie bloementuin, enkele kerken en een museum waar ons werd verteld hoe hout werd gekapt, vervoerd en verwerkt.

We konden op deze camping elke avond een houtvuur branden op een ijzeren schotel op pootjes. En daar schaarden we ons dan omheen in wisselende samenstellingen.

Maandag 26 juni was de laatste dag van deze reis. We hebben ’s avonds de Heer gedankt voor al het goede dat we uit Zijn hand mochten ontvangen. De volgende dag ging ieder op weg naar huis. En we zijn allemaal na twee of meer dagen weer veilig thuis aangekomen met goede herinneringen aan een mooie reis met een plezierig gezelschap. Soli Deo Gloria.

Informatie aanvragen

Wilt u meer informatie ontvangen of heeft u vragen over De GTCC dan sturen wij u graag ons informatiepakket toe.

Bedankt, je bericht is met succes ontvangen. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op indien nodig.